Som med mange andre ting kan det sommetider knibe med gejsten og motivationen, og sådan er det også for begynderlæsere. Det er ikke altid sjovt at blive ved at kæmpe, hvis det er svært og bøvlet. Derfor kan man have brug for lidt hjælp.
Her følger to ideer, jeg har haft meget glæde af i mine klasser – de kan med andre ord bruges til en gruppe af børn, men også sagtens bruges hjemme.
I 1. klasse har jeg ofte en læseorm hængende. Det vil sige, at ved skoleårets start hænger der faktisk kun et ormehoved, men som tiden går får den mere og mere krop – den lever nemlig af bøger, og hver gang, der er læst en bog, må læseren sætte et led på kroppen. Jeg har på hvert led bedt børnene udfylde bogens titel og deres eget navn. Jeg har suppleret med et konkurrenceelement, når ormen har spist/læst/er vokset med 100 bøger, så er der flødeboller til hele klassen. Det samme gentages, når vi er oppe på 200 og 300. Laver man en læseorm derhjemme, og man synes, der skal være en gulerod, så skal den nok komme før de 100 læste bøger.
I 2. klasse har jeg bedt de elever, der har brug for et skub til at få læst hjemme, om at føre en læsedagbog. De får et kladdehæfte, og de får en masse små runde klistermærker i forskellige farver. På forsiden af hæftet har jeg tegnet et ormehoved, og hver gang de har læst 25 sider, må de sætte et nyt led på ormen. En gang om ugen skal de vise mig, hvor lang deres orm er blevet.
Igen kunne man, særligt hvis læsedagbogen udelukkende føres hjemme, koble et konkurrenceelement på. Det kan der naturligvis være mange holdninger til – men faktum er, at der skal træning, træning, træning til at blive en god og sikker læser, og hvis man må lokke lidt, så er det, i min optik, helt ok.