Mini Bogskabet arbejder med emergent literacy og højtlæsning i vuggestuen. Hver måned præsenteres en bog, der kan læses højt i vuggestuen eller dagplejen. Du kan læse mere om projektet i dette indlæg.
Når vi arbejder med emergent literacy er det under overskrifterne:
Barnets fonologiske opmærksomhed – her arbejdes der med barnets fornemmelse for bogstaver og ord.
Barnets ordforråd – her arbejdes der med barnets forståelse for det, der læses og samtidig på at styrke ord og begreber hos barnet, der har afsæt i barnets verden.
Barnets narrative kompetence – her arbejdes med barnets forståelse for at historien er fiktiv, og på hvilken rolle illustrationerne spiller for fortællingen.
Barnets viden om bogen som medie – her arbejdes på barnets forståelse for bogen som et objekt, hvordan skal den bruges, hvor åbner man, hvordan holder man den, etc.
Højtlæsningen og samtalen af og om Lille Mus sigter primært mod hovedmålene:
Barnets ordforråd: Barnet skal opnå et ordforråd, der sikrer en forståelse for det læste, og styrkes i de ord og begreber, der har afsæt i barnets virkelighed.
Barnets forståelse for et narrativt forløb: Barnet ved, at en enkelt illustration kan indgå i et længere handlingsforløb.
Sekundært arbejdes der med målene: Barnets fonologiske opmærksomhed og Barnets viden om bogen som medie.
Lille Mus handler, ikke overraskende, om en lille mus, som læseren følger gennem en dejlig sommerdag. Musens dag er fyldt med smukke sommerblomster, solskin og gode venner, den leger gemmeleg med. Efter legen er musen sulten og træt. Musen vågner ved at vennerne kilder den under poten, de siger farvel, og musen lister hjem til musemor i musehullet. Vi har med andre ord at gøre med en fortælling uden det store klimaks eller point of no return. Det er simpelthen blot en beskrivelse af en dag med venner, leg, mad og lur – et forløb børnegruppen vil kunne kende godt.
Bogen har mange fine illustrationer, hvor der både kan findes en bi, en mariehøne, et jordbær, blomster, solen, månen, og stjerner.
Højtlæsningen kan gribes an på følgende måde:
- Overvej om det er hele stuens børnegruppen, en mindre gruppe eller enkelte børn, der skal have bogen læst højt. Lille Mus har et mindre format, derfor er det en god idé at organisere højtlæsningen, så børnene sidder tæt ved oplæseren.
- Se på forsiden sammen og peg på de to ord i overskriften, samtidig med at de læses højt. Dette vil være med til at skærpe børnegruppens fonologiske opmærksomhed, hvor der arbejdes med barnets fornemmelse for bogstaver og ord.
- Se på bogens forside. Hvem kan I se? Hvor er musen henne? Kan I se andre dyr?
- Fortæl børnene, at en bog har en forside og en bagside – og peg på dem i mens. Vis at man åbner ved forsiden, og at det er der bogen begynder. Det kan virke lidt karikeret, men det skærper opmærksomheden omkring bogen som medie, og helt basalt viser det, hvordan bogen bruges.
- Under højtlæsningen vises bogens billeder. Giv plads til at børnene beskriver, hvad de ser på billederne.
- Lad børnegruppen gå på opdagelse på bogens opslag. Hvem kan finde en mariehøne? Hvem kan finde en bi? Hvem kan finde et jordbær? Hvem kan finde månen?
- Lad sommetider højtlæsningen finde sted udenfor. Lad børnegruppen finde blomster, hvis det er muligt.
- Når bogen er læst højt udenfor, kan I lege gemmeleg ligesom den lille mus gør med sine venner.
- Den lille mus bliver kildet under foden – lad børnegruppen kilde hinanden under fødderne med et græsstrå. De ældste børn i gruppen, kan vise de mindre børn, hvordan man gør.
- Gentag højtlæsningen af bogen flere gange i løbet af måneden, og giv plads til at børnegruppen genfortæller historien. Dette kan både gøres før oplæsningen, eller under oplæsningen, hvor der spørges til, hvad der nu sker.
Bogen om Lille Mus er skrevet og illustreret af Britta Teckentrup, den udgives af Mais & Co, og findes på forlagets hjemmeside, i en boghandel eller på bibliotek.dk
Jeg håber, du har lyst til at dele dine erfaringer med højtlæsning af Lille Mus send mig enten en mail på minibogskabet@mitbogskab.dk, eller del på Instagram og brug #minibogskabet og #højtlæsningivuggestuen