Mini Bogskabet arbejder med emergent literacy og højtlæsning i vuggestuen. Hver måned præsenteres en bog, der kan læses højt i vuggestuen eller dagplejen. Du kan læse mere om projektet i dette indlæg.
Når vi arbejder med emergent literacy er det under overskrifterne:
Barnets fonologiske opmærksomhed– her arbejdes der med barnets fornemmelse for bogstaver og ord.
Barnets ordforråd– her arbejdes der med barnets forståelse for det, der læses og samtidig på at styrke ord og begreber hos barnet, der har afsæt i barnets verden.
Barnets narrative kompetence– her arbejdes med barnets forståelse for at historien er fiktiv, og på hvilken rolle illustrationerne spiller for fortællingen.
Barnets viden om bogen som medie– her arbejdes på barnets forståelse for bogen som et objekt, hvordan skal den bruges, hvor åbner man, hvordan holder man den, etc.
Højtlæsningen og samtalen af og om En bog sigter primært mod hovedmålene:
Barnets ordforråd: Barnet skal udvikle en forståelse for, at det trykte ord repræsenterer en lyd. Med andre ord skal barnet lære at forstå, at det er, de fortrinsvis sorte tegn, den voksne siger under højtlæsningen.
Barnets viden om bogen som medie: Barnets skal vide bogen er et objekt, der adskiller sig fra andet legetøj men også kan bruges som legetøj.
En bog er noget så sjældent som en interaktiv børnebog fyldt med prikker. Væk er alle de små personificeret dyr og hverdagsdramaer, det eneste bogen indeholder er gule, røde og blå prikker – lys og mørke.
Børnene eller oplæseren skal gøre hvad bogen siger, for så sker der hele tiden noget nyt på den næste side. En gul prik kan blive til to, og hvis der gnubbes helt forsigtigt bliver den ene gule til en rød prik. Det er forunderligt, magisk og sjovt for børn i alle aldre – også for dem med gråt hår.
Denne bog adskiller sig naturligvis en del fra de andre bøger, der er præsenteret her hos Mini Bogskabet, der er ikke en egentlig handling, og børnegruppen vil ikke kunne spejle sig i historien. Bogen indeholder en række instrukser, der udmønter sig i nye illustrationer. Dermed præsenterer En bog børnegruppen for, at en bog kan være noget ganske andet, end det man er vant til.
Højtlæsningen kan gribes an på følgende måde:
- Overvej om det er hele stuens børnegruppen, en mindre gruppe eller enkelte børn, der skal have bogen læst højt.
- Se på forsiden sammen og peg på de to ord i overskriften, samtidig med at de læses højt. Dette vil være med til at skærpe børnegruppens fonologiske opmærksomhed, hvor der arbejdes med barnets fornemmelse for bogstaver og ord.
- Læs bogen igennem og vis hvordan bogen skal bruges. Under den første læsning, er det oplæseren, der trykker, gnubber og ryster bogen.
- Ved den næste oplæsning er det børnenes tur til at være aktive, her skal der igen overvejes, hvor mange børn der læses højt for. Er det kun ét barn, der kan trykke, kan flere skiftes eller skal det gå på tur blandt en større børnegruppe?
- Når der læses højt, skal billederne vises undervejs. Vis børnene vejen ved at udtrykke forbløffelse, når en gul prik kan gnubbes om til en rød etc.
- Gentag højtlæsningen af bogen flere gange i løbet af måneden, på den måde sikres det også at alle børn får lov til at trykke og være den, der sætter bogens forandringer i gang.
- Højtlæsningen kan suppleres med et maleprojekt, hvor børnegruppen skal male prikker i gul, rød og blå. Farverne kan blandes, så nye opstår, her kan I klappe ligesom i bogen, når de store prikker vokser ind i hinanden, og nye farver kommer frem.
En boger skrevet og illustreret af den franske billedkunstner Hervé Tullet, der har skrevet en del bøger for de små børn. Desværre er dette den eneste udgivelse på dansk, jeg ønsker mig inderligt, at der kommer flere, og det håber jeg også I vil, når I først har prikket, gnubbet og vendt og drejet løs. Find En bog på biblioteket eller hos boghandleren.
Jeg håber, I har lyst til at dele jeres erfaringer med højtlæsningen af En bog, send mig enten en mail på josefine@mitbogskab.dk, eller del på Instagram og brug #minibogskabet og #højtlæsningivuggestuen
God fornøjelse med månedens bog!