Mini Bogskabet arbejder med emergent literacy og højtlæsning i vuggestuen. Hver måned præsenteres en bog, der kan læses højt i vuggestuen eller dagplejen.

Når vi arbejder med emergent literacy er det under overskrifterne:

Barnets fonologiske opmærksomhed– her arbejdes der med barnets fornemmelse for bogstaver og ord.

Barnets ordforråd– her arbejdes der med barnets forståelse for det, der læses og samtidig på at styrke ord og begreber hos barnet, der har afsæt i barnets verden.

Barnets narrative kompetence– her arbejdes med barnets forståelse for at historien er fiktiv, og på hvilken rolle illustrationerne spiller for fortællingen.

Barnets viden om bogen som medie– her arbejdes på barnets forståelse for bogen som et objekt, hvordan skal den bruges, hvor åbner man, hvordan holder man den, etc.

I denne måned foreslår Mini Bogskabet at læse Hvem er sur?, der er en enkel fortælling om Nalle og Kat, der bliver uvenner på grund af byggeklodser.

På bogens første opslag ses Nalle, der tydeligt nyder at bygge med byggeklodser. På andet opslag kommer Kat, Kat vil gerne være med, men det må den ikke. Konflikten optrappes mellem de to, og kulminerer, da Nalle først slår Kat, og Kat derefter bider Nalle. Begge bliver kede af det. De to nærmer sig en forsoning, og bygger et højt tårn sammen. Et øjeblik ser det ud til, de bliver uvenner igen, da Nalle giver tårnet et ordentligt spark. Heldigvis bliver det til en leg imellem de to, og derfor er det heller ikke så slemt, da Nalle får en byggeklods i hovedet. På bogens bagsats krammer de to. Alt er godt.

Hvem er sur? rummer med andre ord en enkel fortælling, der indeholder en dramatisk konflikt, som børnegruppen vil kunne relatere til.

Højtlæsningen og samtalen af og om Hvem er sur? sigter primært mod hovedmålene:

Barnets ordforråd: Barnet skal udvikle en forståelse for, at det trykte ord repræsenterer en lyd. Med andre ord skal barnet lære at forstå, at det er, de fortrinsvis sorte tegn, den voksne siger under højtlæsningen.

Barnets forståelse for et narrativt forløb: Barnet ved, at bogens verden er fiktiv, og det dermed ikke foregår hverken virkeligt eller her og nu.

Sekundært arbejdes der med de to andre hovedmål:

Barnets fonologiske opmærksomhedsamt Barnets viden om bogen som medie.

Højtlæsningen kan gribes an på følgende måde:

  • Overvej om det er hele stuens børnegruppen, en mindre gruppe eller enkelte børn, der skal have bogen læst højt. Hvem er sur? har et mindre format, derfor er det en god idé at organisere højtlæsningen, så børnene sidder tæt ved oplæseren.

 

  • Se på forsiden sammen og peg på de tre ord i overskriften, samtidig med at de læses højt. Dette vil være med til at skærpe børnegruppens fonologiske opmærksomhed, hvor der arbejdes med barnets fornemmelse for bogstaver og ord.

 

  • Se på de to dyr på forsiden, undersøg sammen med børnegruppen, om de ser glade eller sure ud.

 

  • Under højtlæsningen vises bogens billeder. Fortællingens genkendelige konflikt kan åbne op for en dialog med børnegruppen.

 

  • Efter højtlæsningen kan der bygges med byggeklodser.

 

  • Gentag højtlæsningen af bogen flere gange i løbet af måneden. De største børn i børnegruppen kan være med til at sætte ord på bogens handling. Dette kan støttes med spørgsmålene: Hvad sker der først? Hvem kommer så? Hvad sker der så? Bliver de gode venner igen?

 

  • Bogen kan også bruges til at sætte ord på, hvad Nalle og Kat ellers kunne have gjort i en konflikt. På den måde bruges bogen til at tale med børnegruppen om, hvordan man kan bruge sit sprog i konflikter fremfor at man slår eller bider.

Hvem er sur? er én ud af flere titler i Hvem – serien, der er oversat fra svensk. Serien er skrevet og illustreret af Stina Wirsén. Du kan finde bogen på bibliotek.dk eller i en boghandel, hvis de ikke er på hylden, kan de bestilles hjem.

Jeg håber, du har lyst til at dele dine erfaringer med højtlæsning af Hvem er sur? send mig enten en mail på josefine@mitbogskab.dk, eller del på Instagram og brug #minibogskabet og #højtlæsningivuggestuen.

God fornøjelse med månedens bog!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *