I november måned læser Mini Bogskabet Lille Mus siger NEJ!
Mini Bogskabet arbejder med emergent literacy og højtlæsning i vuggestuen. Hver måned præsenteres en bog, der kan læses højt i vuggestuen eller dagplejen. Du kan læse mere om projektet i dette indlæg.
Når vi arbejder med emergent literacy er det under overskrifterne:
Barnets fonologiske opmærksomhed– her arbejdes der med barnets fornemmelse for bogstaver og ord.
Barnets ordforråd– her arbejdes der med barnets forståelse for det, der læses og samtidig på at styrke ord og begreber hos barnet, der har afsæt i barnets verden.
Barnets narrative kompetence– her arbejdes med barnets forståelse for at historien er fiktiv, og på hvilken rolle illustrationerne spiller for fortællingen.
Barnets viden om bogen som medie– her arbejdes på barnets forståelse for bogen som et objekt, hvordan skal den bruges, hvor åbner man, hvordan holder man den, etc.
Højtlæsningen og samtalen af og om Lille Mus siger NEJ! sigter primært mod hovedmålene:
Barnets ordforråd: Barnet skal opnå et ordforråd, der sikrer en forståelse for det læste, og styrkes i de ord og begreber, der har afsæt i barnets virkelighed.
Barnets forståelse for et narrativt forløb: Barnet ved, at bogens verden er fiktiv, og det dermed ikke foregår virkeligt eller her og nu.
Sekundært arbejdes der med målet: Barnets fonologiske opmærksomhedog Barnets viden om bogen som medie.
Lille Mus siger Nej! handler egentlig slet ikke om et vuggestuebarn, men derimod om et børnehavebarn – eller rettere en børnehavemus. Når jeg alligevel inddrager den, er det fordi de store vuggestuebørn vil kende tematikken. Dage hvor man bare siger NEJ! til alt.
Lille Mus har det egentlig ret godt. Han vågner op, og er glad, men så vil mor give ham tøj på – NEJ! Så vil Lille Mus selv prøve, det går ikke så godt. Til sidst ender han i tøj og flyverdragt klar til at komme afsted. Dagen igennem leger han med vennerne, men så kommer mor igen. Lille Mus gider i hvert fald ikke at skulle hjem. NEJ! til det. Vel hjemme vil han i hvert fald ikke spise aftensmad. Efter aftensmaden spørger mor, om han vil have et glas saftevand. Ups – det er svært at sige nej til. Men da nattøj og tandbørstning nærmer sig, så er det NEJ! til alt igen. I seng kommer han Lille Mus, og mor læser tålmodigt en godnathistorie for ham.
Jeg tror ikke, man behøver at være en musefamilie for at kende til de her dage, hvor NEJ! er yndlingsordet.
Højtlæsningen kan gribes an på følgende måde:
- Overvej om det er hele stuens børnegruppen, en mindre gruppe eller enkelte børn, der skal have bogen læst højt. Lille Mus siger NEJ! har et mindre format, derfor er det en god idé at organisere højtlæsningen, så børnene sidder tæt ved oplæseren.
- Se på forsiden sammen og peg på de fire ord i overskriften, samtidig med at de læses højt. Dette vil være med til at skærpe børnegruppens fonologiske opmærksomhed, hvor der arbejdes med barnets fornemmelse for bogstaver og ord.
- Se på forsiden. Hvad kan I se? Hvor er Lille Mus henne? Er han glad? Er moren glad? Tror I godt han må hoppe ud af klapvognen?
- Under højtlæsningen vises bogens billeder. Giv plads til at børnene beskriver, hvad de ser. Spørg ind til hvor Lille Mus er henne.
- Gentag højtlæsningen af bogen flere gange i løbet af måneden. De største børn kan måske huske, hvornår Lille Mus siger NEJ! – og kan være med til at sige det, når det kommer i historien.
Lille Mus siger NEJ! er skrevet og illustreret af finske Riikka Jäntti. Find den på biblioteket eller hos boghandleren. Der findes (indtil videre) tre bøger om Lille Mus på dansk, du kan se dem her.
Jeg håber, du har lyst til at dele dine erfaringer med højtlæsning af Lille Mus siger NEJ!, send mig enten en mail på josefine@mitbogskab.dk, eller del på Instagram og brug #minibogskabet og #højtlæsningivuggestuen
Inden jeg ønsker god fornøjelse med læsningen af månedens bog, skal jeg beklage at indlægget er udgivet efter november er kommet godt i gang. Jeg skal bestræbe mig på, i fremtiden, at have indlæggene klar én af månedens første dage.
God fornøjelse med månedens bog!